2017 – Uge #06

 

Løb giver ikke knæproblemer

Frygter du, at din løbetræning giver dig permanente problemer og smerter i dine knæ, så kan du nu ånde lettet op. I en ny undersøgelse bliver løb fuldstændigt frikendt for at skabe knæproblemer – herunder slidgigt.

Faktisk viser undersøgelsen – måske overraskende – at løbetræning kan mindske knæproblemer og smerter. Den viser nemlig, at tidligere løbere meldte om knæproblemer i 18 procent færre tilfælde end folk, der ikke var løbere. Og blandt nuværende løbere var der 24 procent færre tilfælde.

Slott tvivlede på talentet

“I fire år kunne jeg ikke træne vedholdende gennem en længere periode. Det var virkelig svært for mig, for jeg kunne se, at løbere jeg tidligere havde slået løb meget bedre tider end mig, der bare blev på samme niveau. Jeg begyndte virkelig at tvivle på, at jeg var dette kæmpe talent. Jeg troede, alle tog fejl.”

 Sara Slott Petersen om de vanskelige år i skiftet fra junior til senior løber

Lækker sluttid

Kender du det? Du kommer hjem til hoveddøren fra din træning og trykker stopknappen på uret, og frem toner en lækker talkombination – 23:23 eller 1:11:11 eller lignende.

Hvad med et halvmaraton i sluttiden 1:00:00 time (60:00 min.)? Udover at være en vanvittig hurtig tid, er det også en magisk tid og præcis den tid den skotske maratonløber Callum Hawkins løb i, da han forleden smadrede den skotske nationalrekord og vandt Kagawa Marugame International Half Marathon i Japan.

Den 24-årige løber – der blev nummer 9 i maraton i Rio – fik dermed den anden hurtigste britiske halvmaratontid nogensinde, kun overgået af  legenden Mo Farah.

 

Således inspireret til at give den gas i løbeskoene i den kommende uge, slutter vi ugeposten af for denne gang med lidt inspiration fra Instagram, hvor AARUN (aalborgrunners) startede ugen ud med “Magic Monday”.